سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منفورترین مردم نزد خداوند، فقیر متکبّر وپیر زناکار و دانشمند بد کار است . [امام علی علیه السلام]

کمترین

سلام ببخشید که طبق معمول یک وبلاگ درست کردم و رهاش کردم بهر حال آدمی که سرش شلوغه و یک کم هم بی حاله همینراتفاقات براش میافته .

راستی کسی یر نمیزنه و سراغی نمیگیره تا گپی بزنیم و حال  واحوالی کنیم، انشاالله توفیقی باشه که کاری کرده باشیم.

                                                           برای امروز

جمعی از اساتید، فضلا، پژوهشگران و مبلغان حوزه های علمیه قم، مشهد و اصفهان امشب به مدت 4 ساعت با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار هفده نفر از فضلا و اساتید حوزه های علمیه دیدگاههای خود را درخصوص مسائل مختلف علمی، آموزشی و تبلیغی حوزه های علمیه بیان کردند.

سپس حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ظرفیت بسیار بالا و نسل بالنده کنونی حوزه های علمیه و خدمات علمی آنها تأکید کردند: آینده نگری، مدیریت تحول، برنامه ریزی علمی، بازنگری در متون آموزشی، سیاستگذاری متناسب با نیازهای علمی حوزه ها و ترسیم چشم انداز آینده، و اهتمام بیش از پیش به کرسی های آزاد اندیشی علمی از ضرورت های اساسی ادامه حرکت رو به رشد و افزایش نفوذ و تأثیرگذاری حوزه های علمیه با توجه به رشد سریع و پرشتاب تحولات و فناوریهای نوین است.

ایشان با تأکید بر لزوم نهادینه شدن آینده نگری در حوزه های علمیه، نقش شورایعالی حوزه علمیه قم، بزرگان و حضرات مراجع را در این خصوص یادآور شدند و افزودند: با توجه به مسئولیت سنگین حوزه های علمیه و روحانیت درخصوص دینداری مردم، اهمیت آینده نگری بسیار مضاعف است.

رهبر انقلاب اسلامی، تحول را مسئله ای اجتناب ناپذیر و حتمی دانستند و خاطرنشان کردند: کناره گیری از تحول موجب از بین رفتن و یا منزوی شدن خواهد شد بنابراین، تحول را باید پذیرفت و آن را در جهت صحیح مدیریت کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای تحول در حوزه های علمیه را ضروری خواندند و با تأکید بر لزوم تحول در شیوه های آموزشی، پژوهشی، متون درسی حوزه های علمیه و همچنین اعطای مدرک مستقل حوزه ای، افزودند: همه این امور برای تحول لازم است اما باید به گونه ای مدیریت شوند که تحول در جهت صحیح باشد و حوزه های علمیه از آفات مدرک گرایی، و یا کاهش سطح علمی و دانایی در امان بمانند.

ایشان مدیریت کارآمد را برای تحول بسیار ضروری دانستند و با تأکید بر انجام برخی اصلاحات به منظور تکمیل مدیریت حوزه های علمیه، خاطرنشان کردند: مهمترین کار در حوزه های علمیه سیاستگذاری است که شورایعالی حوزه علمیه باید ضمن توجه بیش از پیش به سیاستگذاری، با بهره گیری از دیدگاهها و نظرات فضلا و بدنه کارشناسی قوی موجود در حوزه ها، چشم انداز آینده حوزه های علمیه را با توجه به شتاب تحولات و پیشرفت علمی جهان تدوین کند.

رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص نهاد مدیریت در حوزه علمیه را بسیار با اهمیت دانستند و افزودند: یکی از نیازهای حوزه های علمیه، بهره گیری از یک شورای برنامه ریزی آگاه به شیوه های علمی و نوین برنامه ریزی است.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با تأکید بر لزوم جدی گرفته شدن کرسی های آزاد اندیشی افزودند: حوزه های علمیه همواره مهد آزاداندیشی و بحث های جدی علمی بوده اند بنابراین کرسی های آزاداندیشی باید به یک عرف در حوزه های علمیه تبدیل شوند و زمینه تحمل دیدگاههای مختلف علمی فراهم شود.

ایشان ضرورت تشکیل هیأت های علمی برای سطوح و رشته های مختلف علمی و رسمیت یافتن آن در حوزه های علمیه نیز تأکید کردند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت توجه به تبلیغ در داخل و خارج کشور، لزوم اهتمام بیش از پیش به غنابخشی محتوای مطالب و منابع را یادآور شدند و تأکید کردند: تشکیل یک مرکز به منظور تربیت طلاب برای تبلیغ در عرصه بین المللی لازم به نظر می رسد.

در این دیدار حجج اسلام آقایان حسینی خراسانی، مدرس و صاحب تألیفات متعدد – آذربایجانی، محقق و نویسنده در رشته روانشناسی - الهی خراسانی، محقق و مدرس حوزه علمیه – رفیعی، محقق حوزه و دانشگاه - حسینی ژرفا، محقق، نویسنده و شاعر - سهیل اسعد، از آرژانتین به نمایندگی از طلاب خارجی – شمالی، محقق و نویسنده در فلسفه و کلام جدید – عابدی، محقق و استاد دانشگاه در رشته حقوق – فرحانی، محقق و نویسنده و استاد دانشگاه – کاظمی، مدرس حوزه علمیه - میرمعزی محقق و نویسنده در اقتصادی اسلامی – مظلومی، محقق در فلسفه تطبیقی – نظافت، محقق و نویسنده – واعظی، محقق و نویسنده در فلسفه و اندیشه سیاسی – زاد هوش، مبلغ و مدرس، نظری – از مجمع نمایندگان طلاب و خانم بهشتی محقق و استاد جامعه الزهرا به بیان دیدگاههای خود درخصوص مسائل مختلف حوزه های علمیه پرداختند.

محور مطالبی که در این دیدار بیان شد عباتند از:

• لزوم بازنگری و جایگزینی متون آموزشی و درسی حوزه های علمیه تحت اشراف مراجع عالیقدر و مدرسان حوزه و تدوین نظام جامع حوزه های علمیه

• بومی سازی علوم به ویژه علوم انسانی و اهتمام جدی حوزه های علمیه به علوم انسانی

• نگاه استراتژیک به وحدت حوزه و دانشگاه

• اهتمام بیش از پیش رسانه ها به ویژه رسانه ملی برای شناساندن نخبگان و محققان ، و ظرفیت ها و پژوهش های حوزه

• بازتعریف جایگاه حوزه در فعالیت های فرهنگی و علمی کشور و نحوه تعامل مراکز علمی و فرهنگی با حوزه های علمیه

• ایجاد فضای نقادی و آزاداندیشی در مباحث علمی

• ضرورت هماهنگی در مسائل مربوط به تبلیغ و مبلغان و آموزش شیوه های مختلف و نوین تبلیغ

• لزوم آشنایی بیش از پیش با ادبیات فارسی و فن خطابه

• برنامه ریزی جامع و دقیق تر برای طلاب خارجی

• ایفای نقش فعال تر حوزه برای نشر معارف دینی و پاسخگویی به نیازها در عرصه بین المللی

• صیانت از جایگاه فلسفه اسلامی در حوزه علمیه قم

• اهتمام جدی تر به پژوهش و تحقیق در حوزه های علمیه به ویژه درخصوص مسائل فقهی

• برنامه ریزی فراگیر برای مسائل آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه خواهران به ویژه تحقیق و پژوهش در خصوص مباحث روز زنان و خانواده

• بهره برداری هدفمند و متمرکز از فناوریهای نوین اطلاعات و رسانه های الکترونیک برای عرضه جهانی تولیدات علمی حوزه های علمیه

• توجه سازمان یافته تر به قرآن و نهج البلاغه در حوزه های علمیه

• گسترده شدن تشکیلات اداری پژوهشکده ها و مراکز حوزوی

• توجه به محتوا و کیفیت پژوهش ها همزمان با رشد کمی پژوهشکده ها

• ایجاد رشته های تخصصی در حوزه های علمیه




داوود صالحی ::: جمعه 86/9/9::: ساعت 5:30 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 6


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :6292
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
داوود صالحی
اگه خدا قبول کنه یه طلبه عادی هستم که خیلی دوست میداشتم کاش با شهدا بودم ولی دیر جنبیدم بعد هم بهترین و نزدیکترین راه را به اونا طلبگی دیدم و اومدم (آوردنم) حوزه همین .
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<